Vad får DN sin Internetinfo från?

Jag har med förvåning och intresse följt DN:s artiklar om nya toppdomäner de senaste dagarna. Läser man dem får man intrycket av att vi inom snar framtid kommer kunna gå in på vilket varuhus som helst och shoppa en toppdomän som vilken annan produkt som helst.

Först kom Internet står inför en namnrevolution där man börjar med att påstå att antalet webadresser kommer att ta slut år 2011!! Med tanke på vilken potential det finns för nya domäner inom samtliga cctld:er, inräknat .cn och .de som är de två största så tror jag någon fått något om bakfoten. Har man möjligen blandat ihop webadresser och ip-adresser?

Sen läser jag nästa artikel Namnrevolution på nätet klubbad och sätter morgonkaffet i vrångstrupen.

Det är nån som inte är insatt som skrivit nåt här. Eller som en känd svensk internetguru skulle uttryckt det – det är en ärthjärna inblandad här!

Om man läser den announcement som ICANN gjort Biggest Expansion to the Internet in Forty Years Approved for Implementation så finns det två små, men väldigt viktiga, meningar insmugna i den på amerikanskt maner skickligt skrivna reklamtexten:
A final version of the implementation plan must be approved by the ICANN Board before the new process is launched. It is intended that the final version will be published in early 2009.

Har de journalister som är inblandade verkligen läst denna mening och funderat på vad den innebär?

Fundera på vad som menas med att en införande plan måste bli godkänd av ICANN Board! Och att intentionen är att den slutgiltiga versionen av planen publiceras nästa år.

Intention…. säger ingenting om tidplaner. Säger ingenting om att det verkligen kommer att bli ett beslut senare i höst.

Den nakna sanningen är att ICANN är utsatt för hård lobbying för nya toppdomäner, men ingen vet om det verkligen är bra för den enskilde gräsroten.

Jag har pratat med flera under ICANN veckan som ser hur en ny bubbla håller på att blåsas upp. En bubbla som (inom toppdomänsbranschen) tom kan vara större än dotcom-bubblan? Men likafullt så ser de företag som vill vara med och ha en framträdande roll att de måste vara med och leka.

Några jag pratat med menar att man ska se till att vara med och få tag i ett par toppdomäner, blåsa upp dem så snabbt som möjligt (tasters – where are you) och sen sälja och skratta hela vägen till banken.

Men hur gagnar detta den enskilde Internetanvändaren? Och hur gagnar detta ICANN? Kommer beslut att införa obegränsat med toppdomäner medföra att ICANN håller långsiktigt eller skjuter de sig själva i foten?

Nu är ICANN mötet för denna gången över, nästa gång är i höst i Kairo. Vi får se hur det utvecklats sig då – men om någon i Sveriges vackra land har synpunkter som nu anser ska komma fram i den internationella debatten – så hör gärna av er till Frobbit!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.