cctld:er får konkurrens?

Idag på morgonen har cctld:erna diskuterat hur nya tld:er kan påverka deras verksamhet. Olika scenarios speglades upp men jag såg inte att någon berörde det som en cctld behöver börja aktivt fundera på – definierna målgrupp och konkurrenssituation.

För att exemplifiera, vi vet sedan gammalt att det finns ett initiativ för att få en .berlin. Berlin är en stor stad i Tyskland och en .berlin indikerar ju att du har något med den staden att göra.

Om jag är pizzabagare, affär, hantverkare eller liknande så har jag en tämligen lokalt upptagningsområde för mina kunder. En pizza vill man ska vara varm när man kommer hem med den tex. För pizzabagaren är det alltså viktigt att signalera inom vilket geografiskt område han finns och kan serva.

Bor då pizzabagaren i Berlin så kan en domän i toppdomänen .berlin vara attraktiv. Mer attraktiv än en .de – som ju signalerar ett större område. Och en .se är inte aktuell för en Berlinsk pizzabagare alls. En .com eller .eu kan vara intressant om deras kollega i Bonn redan tagit ”deras” domän i .de.

Jag är rätt övertygad om att grabbarna bakom .berlin har gjort den här typen av marknadsanalys innan de drog igång. Men har .de gjort motsvarande? Dvs funderat på vilka marknadsandelar de kan förlora till sin konkurrent .berlin?

Ingen cctld ens antydde att de hade funderaingar i den här riktningen. Att driva cctld har varit en enkel resa hittills, de har sålt sig själva i det egna landet. Men kommer det bli så i fortsättningen om det blir konkurrens från .berlin-liknande initiativ? Och hur kommer det att förändra läget i så fall?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.