Phishing i domännamnbranschen

Just nu väller det en våg av phishing i domännamnsbranschen. Någon skickar ut ett mail med titeln ”Please, Renew your domain name” och som vid första anblicken ser ut som om det är en information om att förnya domännamn som man har hos Network Solutions.

Men tittar man närmare på texten så börjar man dra öronen åt sig. Ingenstans i mailet står det vilket/vilka domännamn det rör sig om. Det brukar vara en information som står tidigt i mail om förnyelser som man får.

Man får också en uppmaning att klicka på en länk. Men den ser också märklig ut! http://www.networksolutions.com.sys142com

Vad r .sys142com för toppdomän? Ingen som finns idag i alla fall!

Men hur många som inte är domännamnsnerdar vet det?

Mailet skickas också till personer som aldrig haft med Network Solutions att göra, som inte kan så mycket om branschen. Och de är oftast förståndiga nog att fråga oss som kan lite mera och som kan berätta.

Det finns några olika varianter på mail – men såhär ser ett av dem ut:

Frn: NetworkSolutions Team [mailto:NSCC4+3887463431@networksolutions.com]
Skickat: den 30 oktober 2008 18:21
Till:
mne: Please, renew your domain

Dear Network Solutions Customer,

We recently notified you that the registration period for your Network
Solutions domain name had expired. As a benefit of having previously
registered a domain name(s) with Network Solutions, you are eligible to
receive a percentage of the net proceeds that were generated from the
renewal and transfer of the domain name you chose not to renew. Since you
have chosen not to renew the domain name listed below during the applicable
grace period, we were successful in securing a backorder for this domain
name on your behalf and it has been transferred to another party in
accordance with the Service Agreement.

Renew your domain now – http://www.networksolutions.com
http://www.networksolutions.com.sys142com

You must click on the following link, enter your domain name, and confirm
your contact information in order to claim these funds. If your contact
information is not correct, you must enter Account Manager and make the
appropriate changes prior to clicking ”submit” from the confirmation screen.
If you do not do this, you will be confirming inaccurate information and
will not receive any payment. Checks will only be made payable and mailed to
the Account Holder of record.

Sincerely,

Network Solutions. Customer Support

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.