Domänskojardags igen! och några råd till dig som är företagare

Under de senaste åren har det med jämna mellanrum poppat upp företag som ringt upp en se-domännamnsinnehavare och velat sälja domäner. En vanlig argumentering är att de har en annan kund som är intresserad av ”ditt” domännamn men under andra toppdomäner. Genom att spegla upp ett scenario för hur se-innehavaren förlorar kunder så luras många att säga ja till erbjudandet. När de sen får fakturan så får de en chock! För det visar sig att priset ligger på ca 2000kr per domän – vilket för alla de vanliga toppdomänerna är hutlöst!

Nu under sommaren har ett företag vid namn Princita ringt runt. Fakturorna kommer sedan från AP Factoring AB. Det lär vara samma hjärnor bakom Princita som Colvent IT och Westpoint Solutions.

Båda företagen finns med på Svensk Handels Varningslista.

Internet Sweden beskrev utförligt denna affärsidé på Dnzup i våras. Internet Sweden hänger ut en viss Registrar, men obekräftade uppgifter säger att det samarbetet inte längre existerar utan att personerna bakom Princita mfl företag har flyttat sitt samarbete till annan Registrar sedan dess.

Till att börja med ligger de nya domnerna snyggt pekade till företagets .se-domän. Men när fakturorna inte betalas utan bestrids så flyttas ofta pekningen till något som den stackars företagaren inte vill bli frknippad med. På så sätt känner sig många tvingade att betala. De kan också byta innehavare på domänen så att det som enligt whois idag är företagarens domän helt plötsligt är registrerad på en annan innehavare.

Om du har råkat ut för Princita eller något annat av dessa företag (de byter namn som en annan byter de onämnbara) så följ de instruktioner som Svensk Handel ger.

Tänk också efter på vilket sätt du är känd på nätet. Är du känd under din .se-domän så är risken liten att någon söker dig på dindomän.annantld. Och se till att du inte på något sätt marknadsför dig med någon annan tld.

Eftersom de flesta som drabbas är småföretagare som har en lokal, regional eller kanske nationell kundkrets är sannolikheten stor för att kunder och företagare känner varandra. Och risken för att företagaren skall bli förknippad med något han inte vill minimeras genom det.

Vårt råd till dig som är svensk företagare är att du skaffar dig en .se-domän och ser till att du arbetar in den som ditt varumärke! Då minimerar du också risken för att någon skall ska dig på någon annan toppdomän. Har du försäljning/verksamhet i andra länder är situationen något annorlunda och då föreslår jag att du pratar med din domänleverantör så att ni gemensamt gör upp vilka toppdomäner ni behöver och hur de skall referera till varandra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.